Als patiënten positief testen en op de spoedgevallendienst mildere klachten van COVID-19 hebben, hoeven we ze niet altijd in het ziekenhuis op te nemen. Voor die patiënten ontwikkelde het UZA samen met de eerste lijn een virtueel zorgprogramma, Telecovid, via ons UZA@home-platform. Ook patiënten die na hun ziekenhuisopname thuis revalideren, kunnen intussen dankzij Telecovid rekenen op continue zorg op afstand.
Via de app houden patiënten dagelijks hun klachten bij aan de hand van een gevalideerde medische bevraging. In het UZA volgt een medisch team de resultaten nauwgezet op. Sommige patiënten krijgen ook een saturatiemeter mee en sturen een paar keer per dag de meetresultaten door, zodat we de hoeveelheid zuurstof in hun bloed kunnen bewaken.
Zo krijgen we 24/7 vat op de gezondheidstoestand van patiënten in thuisisolatie. Zodra we merken dat de klachten verergeren, sturen we een thuisverpleegkundige bij de patiënt langs of vragen we om contact op te nemen met een huisarts. Met Telecovid volgen we de patiënt continu op, grijpen we zo nodig snel in en vermijden we onnodige verplaatsingen naar de huisarts of ziekenhuisopnames.
Medisch directeur Guy Hans: ‘Niet iedereen heeft thuis iemand die mee een oogje in het zeil kan houden en actie kan ondernemen als zijn toestand verslechtert. Het is geruststellend voor patiënten dat ze weten dat een medisch team vanop afstand over hen waakt en bereikbaar is voor hun vragen, zowel tijdens hun ziekte als hun herstel. Tegelijkertijd genereert het systeem data over behoefte aan ziekenhuiscapaciteit, en kennis over de evolutie en het verloop van COVID-19. Zo kunnen we ons nog beter gaan organiseren en afstemmen op de reële noden. Hierdoor zetten we de eerste stappen naar een lerend gezondheidszorgsysteem.’
Tussen oktober en nu, konden zo al XXX patiënten tussen 18 en 86 jaar rekenen op continue zorg op afstand.