Een gps-systeem naar de tumor

Met een naald door de huid heen tumoren in de lever aanprikken om ze te verhitten en ze zo doeltreffend te vernietigen: met een nieuw navigatiesysteem kan dat veilig en heel nauwkeurig. Als eerste centrum in België past het UZA dat systeem toe, met uitstekende resultaten.

In het UZA worden elk jaar zowat 100 patiënten met levertumoren behandeld. Meer dan de helft daarvan komt in aanmerking voor ablatie, een ingreep waarbij een naald tot in de tumor wordt gebracht en daar hitte voortbrengt, zodat de tumorcellen afsterven.

Ablatie kan worden uitgevoerd tijdens open chirurgie, tijdens een kijkoperatie of percutaan, waarbij de naald door de huid heen tot in de tumor wordt geprikt. Die percutane behandeling is natuurlijk de minst ingrijpende – het lichaam hoeft immers niet te worden opengemaakt, een kleine punctie in de huid volstaat. De grote uitdaging hierbij is immers om de naald zo nauwkeurig en zo veilig mogelijk tot in de tumor te krijgen, zonder omliggende bloedvaten en organen te beschadigen.

Een nieuw geautomatiseerd navigatietoestel van Zwitserse makelij vangt die problemen op. Eerst wordt de exacte positie van de tumor bepaald en wordt de optimale route van de naald naar de tumor gevisualiseerd en gepland. Op de buikwand worden navigatiepunten aangebracht, die de camera van het toestel herkent, zodat de vooraf geplande route tijdens de punctie van de tumor heel precies kan worden gevolgd. Als eerste centrum in België zet het UZA het nieuwe navigatietoestel in sinds maart 2020.

Leverchirurg prof. dr. Thiery Chapelle: ‘Je kan het nieuwe navigatietoestel vergelijken met een gps-systeem. We volgen met de naald de uitgetekende route tot in de tumor. Zo vermijden we dat we grote bloedvaten of de longen aanprikken. Bovendien kunnen we nu àlle segmenten van de lever bereiken, ook tumoren die zelfs met open chirurgie moeilijk te lokaliseren of te benaderen zijn. En meteen na de ablatie kunnen we met het toestel checken of de tumor inderdaad vernietigd werd.’

Patiënte Bernadette Hendrickx liet recent een uitzaaiing in de lever wegschroeien volgens de nieuwe ablatietechniek: ‘De ingreep duurde hooguit een uur en nadien voelde ik me meteen prima. Ik bleef één nacht in het ziekenhuis ter observatie, en daarna mocht ik al naar huis. Als risicopatiënt mag ik tijdens corona niet werken, maar anders had ik meteen na de ingreep weer aan de slag gekund.’