HYFOIL-studie onderzoekt impact op de fertiliteit na een bijkomende spoeling van de eileiders

De HYFOIL-studie onderzoekt of een bijkomende spoeling (op basis van olie) na een HyFoSy een positief effect heeft op de vruchtbaarheid van vrouwen. Als dat zo zou zijn,, kan deze behandeling in België worden uitgevoerd vooraleer we een dure vruchtbaarheidsbehandeling zoals inseminatie of IVF bij onvruchtbare Belgische koppels moeten opstarten.

Tien tot vijftien procent van de koppels krijgt op reproductieve leeftijd te maken met vruchtbaarheidsproblemen. De Wereldgezoondheidsorganisatie spreekt van vruchtbaarheidsproblemen wanneer de zwangerschap na minimaal 12 maanden onbeschermde geslachtsgemeenschap uitblijft.

De drie meest voorkomende oorzaken van vruchtbaarheidsproblemen zijn:

• spermadefecten
  • ovulatiestoornissen
  • obstructie van de eileiders

Om een obstructie van de eileiders vast te stellen, wordt de doorgankelijkheid van de eileiders getest. Hiervoor bestaan verschillende diagnostische tests. Vroeger gebeurde dit met een hysterosalpingografie (HSG), een röntgenonderzoek waarbij de baarmoeder en eileiders door middel van contrastvloeistof zichtbaar werden. Tegenwoordig gebeurt dit met een schuimechografie (hysterosalpingo foam sonography of HyFoSy).

Met de multicentrische, gerandomiseerde HYFOIL-studie onderzoeken we of de kans op een spontane zwangerschap vergroot wanneer we na een HyFoSy de eileiders doorspoelen met een op olie gebaseerd contrastmedium, dan wanneer er geen extra doorspoeling gebeurt. Als de eileiderspoeling een positief effect blijkt te hebben, kan deze behandeling in België worden uitgevoerd voordat een dure vruchtbaarheidsbehandeling zoals inseminatie of IVF opgestart moet worden.

Lees hier meer over de studie.