Online inchecken via UZA@home

Wie een raadpleging of opname in het UZA heeft gepland, checkt zich vooraf in via het patiëntenportaal UZA@home. Zo stromen patiënten vlotter door naar hun afspraak en werken ze mee aan hun eigen veiligheid en die van onze medewerkers en andere patiënten.

Patiënten ontvangen twee dagen op voorhand een sms met een code om digitaal in te checken via het patiëntenportaal UZA@home. Daar vullen ze meteen een vragenlijst in die ons zicht geeft op hun gezondheid en besmettingsrisico. De vragenlijst levert een triagecode op waarmee we ons optimaal kunnen voorbereiden op het bezoek.

Vormt de patiënt een risico volgens de vragenlijst? Dan wordt de zorgverlener op voorhand verwittigd en schat hij/zij nauwkeurig in of de afspraak veilig uitgesteld kan worden of virtueel kan doorgaan. Als de arts het nodig acht dat de patiënt tot in het UZA komt, nemen we steeds de juiste voorzorgsmaatregelen om het bezoek zo veilig mogelijk te laten verlopen.

UZA@home, ons digitaal patiëntenportaal

Het patiëntenportaal van het UZA ondersteunt en begeleidt patiënten tijdens hun volledige zorgtraject in ons ziekenhuis. En ook erna, wanneer ze in hun eigen thuisomgeving kunnen herstellen. Via telemonitoring en wearables houden patiënten op regelmatige basis parameters bij, lezen ze alle informatie rond hun zorgtraject na waar en wanneer het voor hen past en bereiden ze hun ziekenhuisbezoek optimaal voor vanop afstand. Het beveiligde platform houdt alle data volgens de strengste normen van privacy en veiligheid bij, zodat de zorgprofessionals een goed overzicht hebben, én aan kennisopbouw kunnen doen. Met de komst van het elektronisch patiëntendossier (epd) zullen patiënten via UZA@home ook hun persoonlijk medisch dossier kunnen raadplegen.

Door de coronacrisis kreeg UZA@home een boost. Vandaag gebruiken al een kleine 100 000 patiënten het portaal om hun bezoek aan het UZA goed voor te bereiden, voor tele- en videoconsultaties en voor telemonitoring.

UZA@home wordt ons digitaal systeem van de toekomst. We evolueren naar een digitaal gezondheidsmodel waar we niet alleen reactief, maar ook preventief samenwerken met de patiënt. Met alle gezondheidsmedewerkers samen, vanuit eender welke locatie. De patiënt staat centraal en blijft zelf in controle.