Operatiebubbel op N.K.O.

Om spitsvondig met de nieuwe realiteit te blijven omgaan, bedacht het NKO-team van het UZA een eigen versie van een bubbel: door een digitale robotarm en het hoofd van de patiënt samen af te sluiten, worden gehooringrepen uitgevoerd in een operatiebubbel.

Prof. Vedat Topsakal: “Wetenschappelijk is er een duidelijke link tussen cognitieve achteruitgang en gehoorverlies. Door slechter horen niet te behandelen, verlies je met andere woorden heel wat denkvaardigheden. Bovendien werkt gehoorverlies depressies in de hand. De lockdown deed heel wat slechthorenden dan ook in een extra isolement belanden. Hun ingreep langer dan 3 à 6 maanden verdagen, zou die risico’s alleen maar doen toenemen en grote, mogelijk blijvende gevolgen hebben voor hun levenskwaliteit. Dat dit opnieuw kan, met de juiste veiligheidsmaatregelen, is een boodschap die de patiënten stilaan bereikt. We merken de jongste weken dat het vertrouwen weer is gegroeid om opnieuw de stap naar het ziekenhuis te zetten.”

Lees ook het artikel van Plus Magazine.