Strategisch omgaan met beschermingsmiddelen

Het voorbije jaar staken we veel tijd en energie om steeds voldoende voorraad persoonlijk beschermingsmateriaal in huis te hebben. Al snel zetten we een systeem op om schorten te desinfecteren, zodat ze veilig hergebruikt konden worden.

Van onze eigen schorten desinfecteerden we er zo’n 13.500. Dat deden we ook met schorten uit woonzorgcentra en andere zorginstellingen uit de provincie Antwerpen en zelfs daarbuiten. Teams van Rode Kruis-Vlaanderen haalden ze op en brachten ze naar het UZA, waar ons desinfectieteam ze kiemvrij maakte met chloordioxide of met ozon. Daarna brachten medewerkers van Rode Kruis-Vlaanderen ze terug naar de diverse zorgcentra. Zo heeft het UZA ruim 6500 schorten van zorgcentra uit de buurt gedesinfecteerd. Gezondheidswerkers uit de hele provincie konden zo de beste zorg blijven verlenen, in een veilige omgeving en naar behoren beschermd.

Productontwikkelaars ontwerpen en produceren noodvoorraad FFP2 mondmaskers

De Antwerp Design Factory van UAntwerpen slaagde erin om veilige FFP2-maskers te ontwerpen die voldoen aan alle kwaliteitseisen. De productontwikkelaars stelden een noodproductielijn op in hartje Antwerpen. Zo kon het UZA een beroep doen op veilige en comfortabele FFP2-maskers, vervaardigd door een lokale partner.

Lees hier meer.

Sharing is caring.
Het UZA op social media.

Jullie hebben ervoor gezorgd dat de zorgverleners in tientallen WZC en andere zorginstellingen hun werk in veilige omstandigheden konden blijven uitvoeren. Dank aan Rode Kruis-Vlaanderen voor de schitterende samenwerking.Guy Hans, medisch directeur UZA, over de samenwerking met het Rode Kruis-Vlaanderen