UZA screent patiënten thuis vóór hun ziekenhuisopname

Om de veiligheid van patiënten, zorgverleners en personeel zoveel mogelijk te garanderen, organiseert het UZA thuisscreenings voor patiënten die ingepland zijn voor een opname. Hiervoor werkt het UZA samen met Altrio Thuisverpleging.

In maart besliste de overheid dat ziekenhuizen niet-dringende ingrepen, onderzoeken en consultaties moesten uitstellen. Ongeveer twee maanden later, op 4 mei, konden de ziekenhuizen hun niet-COVID-gerelateerde activiteiten weer oppikken. Het UZA rolde hiervoor een duurzame heropstartstrategie uit, gefaseerd volgens urgentiegraad.

Centraal in de heropstartstrategie stond de nieuwe teststrategie. Voortaan zou elke patiënt met een geplande opname vooraf gescreend worden door een thuisverpleegkundige van Altrio Thuisverpleging of in de screeningseenheid van het UZA. De thuisverpleegkundigen kregen een opleiding door het UZA om de staalname correct en veilig te kunnen doen.

In 2020 nam Altrio Thuisverpleging 10.730 coronatests af bij UZA-patiënten thuis.

Doordat we het screeningsresultaat voor de opname kennen, kunnen we ons optimaal voorbereiden op de komst van de patiënt. En door de screenings thuis te organiseren, verhogen we ook het patiëntencomfort.

Bekijk hier de ATV-reportage.

Sharing is caring.
Het UZA op social media.

Bij mij zijn ze dit zaterdag komen doen! Perfect geregeld! 👍Stef (Facebook)