Wij verstaan mekaar!

Al zo’n 500 slechthorende of dove patiënten maken zich in het UZA kenbaar met een 'wij verstaan mekaar'-button. In tijden van mondmaskers en social distancing een welgekomen hulpmiddel voor patiënten en zorgverleners om lichaamstaal aan te passen en duidelijk met elkaar te blijven communiceren.

Ongeveer 1 op de 10 Belgen heeft gehoorverlies. Zij ‘verstaan’ gesproken taal vaak niet alleen door te luisteren, maar ook door goed naar de spreker te kijken. De lipbewegingen, de gezichtsuitdrukking, de gebaren,… De hele lichaamstaal verschaft veel extra informatie. Dit noemen we ook wel ‘spraakafzien’.

Met de huidige maatregelen rond het dragen van een mondmasker en minstens 1,5 meter social distancing, wordt dit spraakafzien enorm bemoeilijkt. Hierdoor kunnen slechthorenden niet altijd adequaat communiceren, wat leidt tot misverstanden, frustratie en isolatie van de patiënt. Met de campagne ‘Wij verstaan mekaar’ zetten we er alles op in om de communicatie met slechthorende patiënten zo goed mogelijk te doen verlopen, en dat in alle veiligheid van patiënten en zorgverleners.

Maak je kenbaar!

Patiënten met gehoorverlies kunnen voortaan aan de centrale inkombalie een button krijgen. Door deze op te spelden, maken ze hun gesprekspartner duidelijk dat ze een gehoorprobleem hebben. Intussen maken al zo’n 500 slechthorende patiënten zich op die manier kenbaar in het UZA. Onze collega’s kregen op hun beurt enkele eenvoudige tips aangereikt om hun communicatie zo goed mogelijk af te stemmen.

Lees in Maguza enkele tips voor slechthorenden en hun gesprekspartners.