Concreet advies en snelle screening ter plaatse in WZC en andere zorgvoorzieningen

Tijdens de eerste coronagolf kregen woonzorgcentra het zwaar te verduren. Ziekenhuishygiënisten, infectiologen en collega’s van ziekenhuisnoodplanning van het UZA gingen ter plaatse bij woonzorgcentra en andere zorgvoorzieningen voor jongeren en personen met een handicap om toegepast advies te geven, kennis en ervaring te delen, en collectief te screenen.

Myriam Claus, directeur woonzorgbeleid WoonZorgNetwerk Edegem. ‘Toen ik begin maart op een burgemeestersoverleg prof. dr. Erika Vlieghe over het virus hoorde spreken, besefte ik meteen de dreiging. We zorgden voor een strategische voorraad van beschermingsmiddelen en klopten bij het UZA aan voor advies – over isolatiemaatregelen, de in- en uitstroom van bezoekers, wat te doen bij vermoeden van infectie, enzovoort. Het UZA bood ons al in april spontaan aan om bewoners en personeel collectief te screenen, en bij elk vermoeden van besmetting konden we een test aanvragen. Het resultaat kregen we erg snel – handig, want zo hoefden we bewoners niet nodeloos lang op hun kamer te houden. Toen iemand besmet bleek, hebben we dat meteen kunnen indijken. Dankzij de expertise van het UZA konden we ook met vertrouwen communiceren met de familie van onze bewoners. We stonden er nooit alleen voor – dat besef was een enorme ruggensteun.’

Ziekenhuishygiëniste dr. Hilde Jansens: ‘We bedachten oplossingen om contacten tussen bewoners te beperken, zonder hen op te sluiten. En we gaven praktische tips over procedures, beschermingsmateriaal, correct aan- en uitkleden, schoonmaken en ontsmetten, de bezoekregeling, … In het UZA had ik de handen vol en met die adviesbezoeken erbij waren de dagen erg lang, maar als je voelt dat de nood hoog is en dat mensen met je advies aan de slag kunnen, geeft je dat ook veel voldoening. In de zorg zijn we geen concurrenten – we moeten voor onze patiënten de handen in elkaar slaan.’

Desinfecteren om te hergebruiken

Om zuinig te blijven omspringen met beschermingsmateriaal, zette het UZA ook een systeem op om schorten te desinfecteren zodat ze veilig herbruikt konden worden. Dat deden we niet alleen met onze eigen schorten, maar ook met schorten uit woonzorgcentra en andere zorginstellingen.

Cruciale rol voor UZA bij verdeling coronavaccin

Het UZA speelde ook een cruciale rol bij de verdeling van coronavaccins naar woonzorgcentra. Als één van de 13 Vlaamse hub-ziekenhuizen heeft het UZA samen met het Sint-Augustinus in Wilrijk woonzorgcentra in Antwerpen bevoorraad. Het UZA helpte intussen ook waar mogelijk met het vaccineren van medewerkers in woonzorgcentra en kwetsbare risicogroepen.