Onze medewerkers

Self care voorop

'Goed zorg dragen voor jezelf' was in deze corona-periode nog nooit zo belangrijk voor onze collega’s om voor anderen te kunnen blijven zorgen. Blijven bewegen, emotionele stabiliteit, een goede nachtrust, voldoende ontspanning en relaxatie: collega’s inspireerden elkaar met tips en initiatieven om fysiek en mentaal fit te blijven.

UZAbeweegt

De diensten fysische geneeskunde, S.P.O.R.T.S en cardiale revalidatie sloegen de handen in elkaar en lanceerden bewegingsinitiatieven voor onze collega’s om samen sterk te blijven in deze uitdagende tijd.

• Loop- en wandelparcours: Samen stippelden ze 3 korte en langere wandelingen uit langs de mooie natuur rondom het UZA.
  • 7 minute hospital workout: Elke week boden we medewerkers een nieuwe virtuele workout van 7 minuten aan. Ideaal om tijdens de pauze in beweging te blijven!
  • Fitness with a view: De dienst fysische geneeskunde stelde tijdens het begin van de coronacrisis haar oefenzaal ter beschikking voor alle UZA-medewerkers. Zo konden collega’s hun werkdag beginnen of eindigen met een ontspannende loop- of fietssessie met panoramisch zicht.
  • Yoga met Heidi: Tijdens de pauze ook écht de pauze-knop aanzetten kon dankzij de ontspannende virtuele yogasessie met lesgeefster Heidi. Ze toonde een aantal ademhalings- en ontspanningsoefeningen om volledig opgeladen aan de rest van de shift te starten.

Sharing is caring

Via vlogs, webinars, brochures… deelden onze eigen experten in huis massaal hun tips en best practices om elkaar door deze drukke periode te loodsen. Collega’s van infectieziekten en ziekenhuishygiëne brachten de rest van het ziekenhuis steeds op de hoogte van de laatste inzichten en procedures rond COVID-19. Dermatologie gaf advies tegen droge, jeukende handen van al dat ontsmetten. De diëtisten gaven krachtige tips om deze periode zo gezond mogelijk door te komen. Slaapexperts zorgden ervoor dat medewekers de nachtrust kregen die ze nodig hadden. De psychologen reikten collega’s handvaten aan om patiënten en hun naasten inzicht te geven in het zorgtraject, optimaal te herstellen en hun emoties en gedachten te verwerken. Maar ook tips om zelf veerkracht bij te tanken en collega’s te ondersteunen.

Een helpende hand

Het waren en zijn nog steeds drukke dagen voor wie in de zorgsector werkt. Als je daarnaast ook nog eens een huishouden moet runnen, dan kan dat soms wat veel zijn. Delhaize, Thuiszorg Vleminckveld en UZA kwamen to the rescue!

• Wie nood had aan ondersteuning bij het doen van (lichte) boodschappen, het schoon houden van zijn/haar huis of het doen van de was, kon rekenen op een helpende hand van Thuiszorg Vleminckveld.
  • Het UZA organiseerde op verschillende momenten noodopvang voor kinderen van collega’s die geen andere opvangmogelijkheid vonden.
  • Met ham​steraars en lange wachtrijen was het soms een uidaging om de supermarkt binnen te geraken. Collega’s konden online bestellen bij Delhaize, die de boodschappen tot bij hen in het UZA bracht.

Een luisterend oor

De bijzondere situatie brengt soms wat stress en spanning met zich mee. Collega’s die stressklachten ervaren of nood hebben aan een gesprek, kunnen steeds terecht bij één van de 12 UZA-stresscoaches of UZA-psychologen. We organiseerden ook teamsessies waarbij op teamniveau werd bekeken hoe je elkaar optimaal kan blijven ondersteunen in deze uitdagende tijden.

Relax, take it easy

We richtten een speciale ontspanningsruimte in waar collega’s – alleen of met enkele collega’s –  tijdens hun pauze of voor- en na hun shift volledig tot rust konden komen.