De innovatiebonus beloont!

Kinderen krijgen speels ziekenhuispaspoort

Liefst bij mama op schoot tijdens een prik? K3 in de oortjes om dat lastige onderzoek net iets minder lastig te maken? Chronisch zieke kinderen kunnen het voortaan zelf aangeven in hun ziekenhuispaspoort. Het resultaat is een compact, leuk boekje waar kinderen van alles in kunnen noteren: hoe ze reageren als ze bang zijn, wie ze op dat moment het liefst bij zich hebben, wat de zorgverlener kan doen om hen op hun gemak te stellen. Achteraan zijn tips te vinden om moeilijke momenten te verzachten. Lees hier meer.

Keizersnede: een nieuwe aanpak

Het UZA trekt resoluut de kaart van de ‘gentle sectio’, zeg maar ‘vriendelijke keizersnede’. Dat komt zowel de beleving van de ouders als de gezondheid van de baby ten goede. De partner mag vanaf het begin aanwezig zijn in de operatiezaal, waar we het zo aangenaam mogelijk proberen te maken met gedempt licht en zachte muziek. Moeders kunnen mee volgen hoe hun kindje uit de buik wordt gehaald, wat overigens heel langzaam gebeurt. Daarna kan de baby meteen bij mama. Lees hier meer.

UZA breidt psychologenwerking uit

Voortaan kan elke patiënt die in het UZA is opgenomen, bij een psycholoog terecht. Voorheen kon dat alleen op de diensten waar eigen psychologen beschikbaar zijn, zoals pediatrie, neurochirurgie… Dankzij een systeem van liaisonpsychologie is die mogelijkheid nu ook uitgebreid naar afdelingen waar traditioneel geen psycholoog is, zoals dermatologie of maag-darmziekten.

Automatisering van NGS

Met Next-Generation Sequencing (NGS) biedt het UZA een breed aanbod aan moleculaire testen voor de detectie van biomerkers in diverse tumortypes. Biomerkers zijn eigenschappen van een tumor en stellen ons in staat om een tumor te detecteren, een diagnose te stellen, te zien of een behandeling werkt én om te voorspellen of een behandeling zal aanslaan. Om correcte, snelle en betrouwbare analyses te garanderen, hebben we ons NGS-protocol volledig geautomatiseerd.

Meer aandacht voor moeder-kindbinding en borstvoeding

De vroedvrouwen van het UZA doken in de literatuur en stelden een nieuw evidence based zorgplan op met meer ruimte en tijd voor de psychische aspecten van moeder-kindbinding en borstvoeding. Voor de vroedvrouwen een logisch vervolg op de moeder- en babyvriendelijke aanpak die ze al vele jaren hanteren.

Bye bye coupe corona!

Geen coupe quarantaine meer voor 350 medewerkers die verwend werden door KREATOS, Sizzo en COSTA DEL kapsalon.

Bouwen aan je veerkracht met UZA-stresscoaches

Twaalf UZA-medewerkers werden recent opgeleid tot stresscoach door The Human Link.

Een streep magie in het donker

Op kerstavond lichtte het UZA op voor alle mensen die deze eindejaarsperiode in het ziekenhuis verbleven en werkten.

Griep: hier vaccin-eren- we mekaar!

80,4% van de UZA-medewerkers liet zich vaccineren tegen de griep.

Veranderen en verbinden als rode draad

De eerste golf: een periode van verandering en snel schakelen, maar vooral ook van verbinding en samenwerking.